Jan Winkler z Max banky: Flexibilita je opravdu jednou z klíčových výhod menších bank

7. 11. 2022

Jan Winkler je předsedou představenstva Max banky a.s. z portfolia investiční skupiny CREDITAS. Má rozsáhlé manažerské zkušenosti z finančního sektoru. Pracoval například v rumunské retailové bance Banca Comerciala Romana ze skupiny Erste na pozici Director Change Leadership. Předtím působil na pozicích senior partnera či ředitele v mezinárodních poradenských společnostech Accenture, A. T. Kearney a Deloitte. Mezi jeho priority patří pokračování technologické transformace banky a další vývoj nových produktů a služeb, které klienti různého typu nejčastěji žádají.

Od října 2022 se Expobank CZ přejmenovala na Max banku. Rebranding je neformálním zakončením jejího prodeje Bance CREDITAS a investiční skupině CREDITAS. Max banka působí na bankovním trhu již od roku 1991, od roku 2014 do podzimu 2022 působila pod značkou Expobank CZ a.s.  Od konce září téhož roku je samostatným subjektem v české finanční skupině CREDITAS, která se zaměřuje především na dlouhodobé investice v konzervativních odvětvích.  Max banka má záměr stát se čistě retailovou online bankou, s jedinou pobočkou v Praze, přičemž je v plánu, že její klienti budou moci v budoucnu postupně využívat u některých služeb i pobočky Banky CREDITAS.

Rozhovor s Janem Winklerem, předsedou představenstva Max banky a.s.

Jste malá banka se zhruba 16 tisíci klienty, která se původně jmenovala InterBank, a v posledních letech Expobank CZ. Máte však velkého partnera. Co to pro vás znamená?
Nový vlastník, investiční skupina CREDITAS, znamená pro nás a naše klienty pozitivní zprávu. Získáváme stabilního partnera se silným zázemím, ryze českým kapitálem a dlouhou tradicí. Společně vidíme řadu synergií a příležitostí pro rozvoj banky.

Vaším záměrem je v příštím roce mít 20 až 30 tisíc klientů. Jak toho chcete dosáhnout?
Z našich zjištění vyplývá, že klienti chtějí hlavně atraktivní úrokové sazby pro spoření i úvěry, to vše snadno a ihned dostupné po internetu a bez poplatků. Tomu odpovídá naše produktová nabídka a plány budoucího rozvoje v souladu s profilem Max banky coby moderní online banky.

Vaše atraktivní úročení vkladů ve výši 6,01 procenta ročně bez omezení výše vkladu a dalších podmínek. Je to v současné dlouhodobé krizi reálné?
Reálné to je, taková je naše nabídka. Spíše než revoluce je to evoluce, pokračování naší osvědčené strategie, jak se odlišit od konkurence. Už před změnou na Max banku jsme s úspěchem nabízeli náš běžný účet Neo, který úročí celý zůstatek sazbou 4,61 % ročně rovněž bez podmínek a omezení, zatímco některé jiné banky podmiňují získání atraktivní sazby například investicí do fondů či platbami kartou.

Budete čistě onlinovým peněžním ústavem. Budete mít také své pobočky?
V současnosti máme jednu kamennou pobočku v Praze na Pankráci, otevírat další v tuto chvíli neplánujeme. Větší smysl dává například časem zpřístupnit některé naše služby klientům na pobočkách Banky CREDITAS. Naši pozornost více soustředíme na digitální kanály, aby klient mohl využívat naše služby kdykoliv a odkudkoliv.

Chcete se zaměřit na mladé zákazníky, pro něž je pohyb v digitálním prostředí samozřejmostí. Jak je chcete získat?
Dříve bylo pro oslovení mladší klientely nezbytné nabízet bankovní služby přes počítač. Dnes jsme ještě dál, protože čím dál víc klientů si chce své finanční záležitosti vyřídit z chytrého telefonu nebo tabletu. My jsme těmto zařízením přizpůsobili naše webové stránky i konkrétní služby, jako je třeba online založení běžného účtu nebo online sjednání refinancování spotřebitelských úvěrů. K zájmu mladší klientely o Max banku přispívá i náš moderní vizuální styl či marketingové kampaně, které budou téměř výhradně na internetu a na sociálních sítích.

Chcete maximálně využít pokročilých technologií. Jakých? 
Jde o technologie, z nichž některé klient vidí a jiné jsou na pozadí. Oba typy jsou pro spokojenost klientů stejně důležité. Mezi viditelné patří například bezkontaktní platby mobilním zařízením, nejčastěji chytrým telefonem. Dnes v této oblasti nabízíme Google Pay a časem chceme přinést Apple Pay. Viditelné je i využití možností daných směrnicí PSD 2, díky níž můžeme se souhlasem klienta během pár vteřin získat od jiné finanční instituce klientovy údaje, aniž by on musel kamkoliv chodit či sám cokoliv předkládat. Tyto pokročilé technologie využíváme třeba při sjednání refinancování půjček vedených jinde, naše Refixo díky PSD 2 vyřídíte v průměru za pouhých 11 minut. A pokud jde o technologie na pozadí, tam patří například náš zcela nový centrální bankovní systém, který je naprostou špičkou, a jehož implementace úspěšně pokračuje. Pro klienta bude znamenat především ještě rychlejší odbavení jeho požadavků a zcela nové služby.

Na mladé lidi má také „zabírat“ nové jednoduché logo, které využívá výrazné barevné kombinace modré, zelené a fialové barvy. Proč tyto barvy? 
Modrá je barvou důvěry, používá ji řada bank včetně Banky CREDITAS. Zelená a fialová jsou svěží, neotřelé barvy. Vše dohromady přitahuje pozornost, odlišuje nás od ostatních a zdůrazňuje, že jsme moderní online banka.

Malé banky jako je ta vaše mají obrovskou výhodu. Jsou flexibilní.  Jsou tak i proti různým krizím? 
Flexibilita je opravdu jednou z klíčových výhod menších bank. S ohledem na rychle se měnící požadavky klientů dokážete rychleji reagovat a přizpůsobit se, což zvyšuje váš náskok před konkurencí. Flexibilita se samozřejmě hodí i v náročnějších obdobích, například během pandemie covidu.

Firemní klientela představuje velký objem peněz a individuálnější přístup. Budete oslovovat i ji?
Našich stávajících firemních klientů si velmi vážíme, řada z nich je s námi více než deset let. Teď máme nového vlastníka a s jeho příchodem padlo strategické rozhodnutí, že Max banka bude čistě retailovou bankou. Nové firemní klienty, tedy coby Max banka, oslovovat nebudeme, a ty stávající převedeme do Banky CREDITAS, která má s obsluhou tohoto segmentu bohaté zkušenosti.

Chcete také sdílet tým velmi kvalifikovaných zaměstnanců, které je nyní velmi těžké získat. Co jim můžete nabídnout?
Především práci na zajímavých projektech, ať už přímo v Max bance, nebo ve skupině CREDITAS. Dáno naší velikostí, zaměstnanci mají u nás mnohem širší záběr, a tak získávají více zkušeností, než kdyby pracovali ve velké organizaci. Jinými slovy to znamená pestřejší náplň práce a nové příležitosti, přičemž obojí přispívá k jejich spokojenosti a motivaci.

V budoucnu se oba bankovní ústavy, váš a Creditas, chcete spojit v jeden. Kdy odhadujete, že se tak stane? A co přinese vašim klientům?
Následující tři roky plánujeme fungovat jako dvě banky. Soustředíme se proto na úkoly pro nejbližší budoucnost, což je získat co nejvíc nových klientů hlavně díky posílení našich online kanálů a rozšíření našeho retailového produktového portfolia o nové služby.

 

Tento text byl publikován na webu Ekonomický magazín.cz