Rozhovor s Ivanou Píckovou, generální ředitelkou Max banky

25. 3. 2024

Jak pokračuje proces sloučení Max banky s Bankou CREDITAS? A jak bude vypadat bankovnictví budoucnosti, či jaká je role žen ve vysokém byznyse. Nejen o tom mluví generální ředitelka Max banky, Ivana Pícková, v rozhovoru pro Ekonomický magazín.

Bude se nadále vaše banka profilovat jako online banka pro každý den?
Určitě ano, moderní bankovní svět se velmi rychle mění a mění se i očekávaní klientů. Většina z nich dnes počítá s tím, že budou moci své prostředky spravovat samostatně, kdykoli a kdekoli. Tomuto trendu jdeme v Max bance i celé skupině CREDITAS naproti, proto klademe důraz na online nástroje pro platební styk, správu účtů, platebních karet i investování.

Jaký je podle vás rozdíl v přístupu k bankovnictvím mezi mužem a ženou?
Nevím, to asi neumím posoudit. Já jsem v práci nikdy vědomě neřešila, že jsem žena, nezdůrazňuji to, ani nepotlačuji. Řeším konkrétní úkoly, problémy, situace. Některé věci možná řeším jinak než muž, ale ještě pravděpodobněji jinak než všichni ostatní, ať ženy nebo muži. (úsměv)

Vaše banka vyhrála v soutěži Finanční produkt roku 2023. Jedná se o spořící účet a termínovaný vklad. Co podle vás vedlo k vítězství?
Věřím, že především naše proklientské a férové nastavení. Dlouhodobě nabízíme výhodné zhodnocení vkladů na obou oceněných produktech. Nekomplikujeme nikomu život zbytečnými poplatky, limity ani dalšími podmínkami.

Spořicí účet lze u Max banky zřídit v českých korunách a eurech, termínované vklady navíc také v amerických dolarech. Která měna je nejvýhodnější?
To se v čase velmi liší, u každé měny záleží na vývoji trhu. Dá se předpokládat, že sazby v korunách budou v nejbližších měsících klesat a eurové budou stabilnější, nicméně každý by měl volit podle svých konkrétních potřeb. Dobré portfolio zahrnuje spoření a také investice odpovídající ochotě investora přijmout vyšší či nižší míru rizika. Platí, že diverzifikace je základ.

Jste pro přechod na euro?
Určitě ano. Záleží jen na načasování a finálních podmínkách, tedy převodním kurzu.

Jak pokračuje sloučení s Bankou CREDITAS?
Jedná se o velmi komplexní a náročný projekt, ale pracujeme podle stanoveného harmonogramu a chceme právní fúzi realizovat co nejdříve, nejraději do konce letošního roku. Proces je obdobný jako v případě dřívějších fúzí bank na našem trhu.

Jste online bankou, je podle vás kamenným provozovnám odzvoněno?
Myslím, že odzvoněno není. Budou se ale muset přizpůsobit náročnějším klientům, respektive těm s individuálními potřebami a požadavky. Dnes si základní operace obslouží klient sám z mobilu, v tomhle směru půjde pokrok i zabezpečení stále kupředu.

Jaký je váš názor na hotovost? Budeme v budoucnu jen online?
Jednoznačně k tomu směřujeme, přechod od hotovosti ke kartám a od karet k mobilům či hodinkám je nezadržitelný. Platební účet a karta v mobilu je už dnes standardem i pro školáky, kteří nakládají s kapesným.

Jaký je u vás v bance vývoj umělé inteligence?
Opatrný. Z principu se snažíme sledovat vývoj ve všech IT oblastech, ale zároveň k němu přistupujeme s patřičnou obezřetností. Před jakýmkoli překotným rozvojem u nás má a musí mít navrch bezpečnost dat, systémů a peněz klientů.

Jaké nové technologie u vás v bance najdeme?
Ve skupině CREDITAS se zrodila nová investiční aplikace Max Invest, která nabízí nejen možnost investovat do ETF fondů, ale také ucelenou akademii, v níž se zájemci mohou v oblasti investování vzdělávat. Většina bankovních technologií je však z principu „neviditelných“, týkají se především bezpečnosti a kompatibility při zpracování požadavků, ty se vyvíjí neustále. Rozvíjíme také cizoměnové produkty, konkrétně možnost napojit více účtů v různých měnách na jednu platební kartu.

Jak vidíte možnost sdílení? Může být banka sdílena?
Sdílení v pravém slova smyslu chápu u fyzických předmětů. Sdílet mohu auto, kancelář, počítač, tedy předmět nebo prostor, který potřebuji, ale nepotřebuji jej 24 hodin sedm dní v týdnu. Bankovní služby jsou ze své podstaty nehmotné, a tudíž jejich sdílení nedává úplně smysl.

Funkce generální ředitelky a předsedkyně představenstva jste se ujala v lednu 2023. S jakými vizemi jste nastoupila?
Začlenění Max banky do Banky CREDITAS byl od začátku dlouhodobý cíl. Já osobně jsem chtěla, aby se do té doby Max banka rozvíjela v duchu svého hesla „online banka pro každý den“. S tím souvisí zefektivnění a automatizace procesů, zaměření na široce dostupné a srozumitelné produkty pro retail či rozvoj mobilního a internetového bankovnictví.

Máte svou představu, jak bude vypadat bankovnictví za 20 let?
Co budou banky umět za dvacet let je těžké odhadovat, měly by především plnit potřeby svých klientů. Jestli se do bankovnictví budeme přihlašovat otiskem krevního řečiště na hřbetu ruky, jestli budou ještě existovat karty, nebo jestli v obchodě budeme platit skenem duhovky, vlastně není tak důležité. Obecně řečeno, stabilní a silný bankovní systém je pro prosperitu celého státu a jeho občanů mnohem důležitější než si většina lidí uvědomuje.

Dokážu si ale představit, že o bance za 20 let nebudeme muset vědět. Tedy že propojení informací bude tak veliké, že po vás banka nebude chtít žádné podklady k žádosti o úvěr, bude sama vědět, které pravidelné platby je třeba zaplatit, protože jste se k nim zavázali smlouvou apod., sama a plně automaticky vám navrhne kolik peněz si odkládat na budoucnost a kam. To je vize, která zní pro někoho velice pohodlně a pro jiného může být děsivá, nicméně ji považuji za velice pravděpodobnou, a to i dříve než za 20 let.  

Rozhovor byl publikován na portálu Ekonomického magazínu. Autor: Renáta Lucková.